*

Paavo Tertsunen

Kai Mykkänen ja Suomen henkilöliikenteen sähköistyminen

Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen ehdottaa sähköautoille pakollisia latauspisteitä valtateiden varsilla oleville huoltoasemille (HS 13.7.2017). Ehdotukseen on reagoitu kirjavasti yli puolue- ja aaterajojen. Kokoomuksen markkinaidealistista väkeä sääntelyn ja pakottamisen lisääminen ei tietenkään miellytä. Veronmaksajien rahojen käyttöä latauspisteisiin kritisoi myös Osmo Soininvaara (IS 14.7.2017). Mykkäsen ehdotus on kerännyt myös kehuja, ja onhan se sinänsä yllättävä avaus Kokoomuksen kaltaisesta puolueesta. Unohdetaan kuitenkin politiikka hetkeksi ja mietitään asiaa käytännön toteutuksen näkökulmasta.

Mykkäsen kommenteista jää vielä epäselväksi, osallistuuko valtio koko 2-5 miljoonan euron budjettiosuudellaan latausinfran rakentamiseen. Jos kustannuksiin käytetään esimerkiksi 5 000 000 euroa julkista rahaa, jokaiselle Suomen 792 henkilökunnalla varustetulle huoltoasemalle jäisi alkuperäisestä 20 000 euron investoinnista maksettavaa noin 13 700 euroa. Kolmannes summasta menisi siis valtion piikkiin.

Latauspisteet tulisivat kuitenkin olemaan pakollisia ainoastaan valtateiden varsilla sijaitsevilla huoltamoilla. 2-5 miljoonan euron avustuksella saataisiin tällöin tarvittava infra 100-250 huoltamolle. En toistaiseksi löytänyt tietoa siitä, miten iso osa miehitetyistä huoltamoista kuuluu tähän luokkaan, enkä lähtenyt sitä manuaalisesti kartastakaan laskemaan. 250 asemaa voidaan kuitenkin pitää hyvänä arviona, sillä pikalatausasemia on olemassa jonkin verran jo nyt. Esimerkiksi S-ketjun ABC-asemilla niitä on 35 kpl. Tämä vastaa yli kolmannesta kaikista ABC-liikennemyymälöistä. Pikalatausasemia on Suomessa tällä hetkellä yhteensä 66 kpl, minkä lisäksi eri puolilla Suomea sijaitsee useita kymmeniä julkisia normaali- tai hidaslatausasemia (Sähköinen liikenne 2017).

Mykkäsen ehdotus on hyvä keskustelunavaus liikenteen sähköistymisen kannalta, sillä sähköauton toimintasäde ja heikot latausmahdollisuudet ovat toistaiseksi (tietenkin auton myyntihinnan ohella) olleet suurimmat sähköautoilussa epävarmuutta herättäneet tekijät kuluttajien keskuudessa. Vaikka autolla matkustetaan vuorokaudessa keskimäärin vain noin 41 kilometriä, ja sähköauton toimintasäde on parhaimmillaan jopa useita satoja kilometrejä, puutteelliset latausmahdollisuudet huolestuttavat polttomoottoriauton helppouteen tottuneita ihmisiä. Tästä syystä olisikin erittäin järkevä ajatus investoida suhteellisen pieni määrä julkista rahaa pikalatausinfran kehittämiseen, ja tehdä sähköautoilusta helpompaa ja mielekkäämpää. 

Liikenteen sähköistyminen parantaisi elinolosuhteita merkittävästi varsinkin asutuissa kaupunkiympäristöissä melu- ja ilmansaasteiden vähentyessä. Raskaan liikententeen ja työkoneiden tarpeisiin akkuteknologialla ei kuitenkaan vielä voida vastata yhtä hyvin. On myös hyvä, ettei sähköautoilun kilpailukykyä paranneta polttomoottoriautoja käyttävien kuluttajien kustannuksella, sillä harvaan asutussa Suomessa perinteinen bensiini- tai dieselajoneuvo on joillekin ihmisille toistaiseksi ainoa mahdollinen vaihtoehto. 

Lisäys 16.7.

Soininvaara täsmensi omia ajatuksiaan tuoreimmassa kirjoituksessaan, jossa hän mm. kritisoi ajatusta sijoittaa latauspisteet juuri bensa-asemille. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (8 kommenttia)

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

Paavo, suo anteeksi, en kovin tarkkaan lukenut tekstiäsi, mutta voisitko auttaa minua numeroissa?

Keskustelemme täällä juuri ko. asiasta:

http://seppoviljakainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Viimeinen kommenttini :

"Olen ollut siinä käsityksessä, että sähköautoilu olisi huomattavasti halvempaa kuin bensavehkeillä.

Nyt minun täytyy laskea jotenkin väärin, voisitko kertoa - kokeneena sähköautoilijana- missä menen metsään?

"Moottorietieajo vie sitten noin 22 kWh/100km."

Tämä on Sinun asiantunteva kommentti ylhäällä.

"Julkisen lataamisen hintaesimerkki

Keskinopeilla latauspisteillä hinta saattaa muodostua esimerkiksi sähkön energiamaksusta (0,15 €/kWh) ja aikaperusteisesta palvelumaksusta (2,0 €/h).

Ladattaessa autoa kahden tunnin asioinnin ajan (7,2 kWh:n verran) julkisessa latauspisteessä yllä olevilla esimerkkihinnoilla lataamisen hinnaksi tulisi 5,10 €."

Nämä luvut ovat tältä sivulta: https://vihreakaista.fi/fi-fi/article/sahko/mita-m...

=> (22kWh/7,2kWh) x 5,1 € = 15,58€/100 km

Laskenko väärin vai onko tuo 7,2 kWh virheellinen tieto?

Chattailin - vai mikä se termi lieneekään- juuri jonkun sähköautoilusaitin- pitäjän kanssa : " normaali asiointipiste on 11 kW tai 22 kW"?

Käyttäjän PaavoTertsunen kuva
Paavo Tertsunen

Oletetaan siis, että latauspiste lataa akkua sen 3,6 kWh tunnissa (kahdessa tunnissa 7,2 kWh). Tällöin 100km kulutus on ladattu uudelleen 6,11 tunnissa:

6,11h*2e/h + 0,15e/kWh*22kWh = 15,52e -> Minusta tämä menee ihan oikein.

Ei sinänsä ole yllättävää, että akun täyteen lataaminen julkisissa pikalatauspisteissä tulee kalliiksi, sillä palvelun varaamisesta kuuluukin maksaa. Varsinainen energiahan ei tuossa esimerkissä maksa käytännössä mitään (3,3 euroa/100km).

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Prismoissa, Citymarketeissa ja Nesteillä on 22kW latauspisteitä. Ne ovat ilmaisia. ABCn latauspisteet ovat Fortumin, ne taas ovat maksullisia. Latasin kerran semmoisesta 22kW teholla reilun tunnin, hinta 2,80€, siis 0,04€/min. Eli löytämäsi hinnat ovat erikoisen korkeita. Onkohan tieto ajan tasalla?

Vantaan Jumbossa ja Ikeoissa on surkeat hidaslatauspisteet, ehkä vain 1x16A sulakkeella viritelty pömpeli. Näitä löytyy myös joistain parkkitaloista mm. Tampereella. Laihialaismalleilla ei tee oikeastaan mitään. Tunnissa saa noin 16km ajon verran latinkia akkuun. Kotona yön yli lataamiseen tuollainen 3,7kW on taas vallan riittävä, kunhan asennus, johdin ja rasia ovat kunnossa, se johdin ei kulje eristeiden seassa välipohjassa jne.

Latauspistekartta tietoineen löytyy mm. täältä https://kartta.teslaclub.fi.

Käyttäjän PaavoTertsunen kuva
Paavo Tertsunen

Nuo tiedot pohjaavat näemmä Helenin hinnastoon, joka löytyy täältä:
https://www.helen.fi/sahko/taloyhtiot/sahkoautojen...

En ole itse tarkemmin selvitellyt noita hintoja, mutta aikamoisia vaihteluja niissä näyttäisi olevan.

Käyttäjän pii3719 kuva
Pertti Ikonen

Paljonko talvella auton lämmittäminen ottaa tehoa ja kesällä jäähdyttäminen. Olisiko näin, että lämmitin tulisi olla vielä polttomoottorilla toteutettu.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Lämpöpumppu hoitaa sen varsin vähällä kulutuksella kaikissa uusimmmissa sähköautoissa.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

En tosiaan tiedä , onko ´sisäsiistiä´ puhua kustannuksista kun sähköautoilusta puhutaan, mutta senkin uhalla....

Ymmärretäänhän , että jos yllä esittämäni luvut ovat edes ´sinnepäin´ , niin sähköautoilu olisi ´polttoainekustannuksiltaan` noin kaksi kertaa kalliimpaa kuin perinteinen bensailu?

15,58€/ 1,4€/litra = 11 litraa/100km ??

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Ne eivät ole sinnepäinkään, koska kukaan sähköautoilija ei nyt eikä tulevaisuudessakaan ole pelkästään kalleimpien maksullisten pikalatauspisteiden varassa. Pikalatauksen kuuluukin olla omassa hintaluokassaan.

Toimituksen poiminnat